Gör din egen sojamjölk, på bara fem minuter!

Nu ska jag äntligen tipsa om hur ni kan göra er egen sojamjölk! Det är faktiskt hur enkelt som helst. Du behöver:

Sojamjöl (finns att köpa på en vanlig matvarubutik och kostar mellan 15-20:-)
Vatten
Eventuellt socker eller honung

Det är allt!
Då kokar man upp 8 dl vatten. Sedan tar man 2 dl kallt vatten och blandar ut med 2 dl sojamjöl. Sen blandar man det tillsammans med det varma vattnet, och låter det koka i ca 5 minuter. Vill man ha lite sötma kan man även tillsätta lite honung eller rårörssocker. Vips, så är det klart! Bara att låta det svalna.

Då har man tillverkat en liter sojamjölk och det kostade mindre än 5 kronor litern. Låter inte det perfekt? Sen fungerar det som vanlig mjölk. Dricka, göra smoothies av eller använda i matlagning. Instruktioner står på baksidan av förpackningen och färdig mjölk håller sig i kylskåp i ca tre dygn. Jag köpte mitt ekologiska sojamjöl på Coop Forum för 16 kronor och det är ändå mindre än vad jag betalar för min färdiga sojamjölk. Dessutom är det ju som sagt lite bättre än vanlig mjölk och som sagt perfekt för laktosallergiker. Vill man kan man ju också smaksätta sin sojamjölk med choklad eller jordgubbsextrakt. Pusshej!


Kommentarer

Skriv en kommentar









Tema gjort av Mimmi Thorneus