Kalorier

Eftersom jag egentligen inte följer någon diet eller sådan metod så har jag valt att börja räkna kalorier i stället. Då blir det en del av ansvaret att få i mig det jag behöver, vilket jag lättare gör med nyttig mat, utifrån den mängd kalorier jag behöver. Antalet kalorier är inget random tal som låter bra, utan jag har räknat ut att jag behöver ca 1500-1700 kalorier om dagen för viktnedgång. I dag åt jag pastasallad, vilket är ett paradis om man räknar kalorier. Bara för att jag ska äta smalt behöver jag absolut inte äta lite. Ät rätt, bli mätt helt enkelt. Andreas kom för övrigt hem till mig som en glad överasskning och sov över. Mys. Det blev även sent i går så det var bra att jag hade någon som fick upp mig ur sängen lagom till promenaden. Väl uppe så gick promenaden galant. Det ska bli skönt med helg snart så jag får vila lite. Nog för att helgen innebär inflyttningsfest som i sin tur betyder alkohol, vilket resulterar i att kroppen inte alls får vila.. Men rent mentalt så känns det skönt. :) Jag har även börjat föra matdagbok så jag har lite koll på vad jag äter. 5-6 ggr per dag äter jag faktiskt med mellanmål inräknat. Frukt, bär och grönsaker är himmelriket eftersom man kan äta nästan hur mycket man vill. Och gott är det ju dessutom!
Jag var sådär duktig i dag och var ner till dalarnas försäkringsbank och skaffade både hemförsäkring, bostadsrättsförsäkring och en ytlig olycksfallsförsäkring. Det första året går hemförsäkringen och olycksfallsförsäkringen på bara halva priset. Så dyrt är det ju inte. Dessutom fick jag ett personkonto där jag kan förvara mina sparpengar. Men om jag ska få några mer pengar framöver så är det bäst att jag blir klar med tentan antar jag. *sucka* Men innan jag sätter igång tänkte jag tipsa om ett recept på jättegoda müslibars som man kan göra själv! De är faktiskt ruskigt goda.

Müsli-bar

Sätt ugnen på 175 grader.

1 dl socker
100 g smör
1 msk honung el. sirap

Blanda ingridienserna i en kastrull och värm försiktigt tills sockret och smöret har smält.

Blanda:

1 dl grovhackade nötter
5 dl havregryn
2 msk pinjenötter
2 msk solroskärnor
1 msk vetemjöl
½ tsk kanel
Eventuellt 5-6 torkade aprikoser samt
2 msk russin

Rör ihop torrvarorna i en bunke. Tillsätt sockerblandningen. Blanda väl. Bred ut på en ugnssäker form täckt med smörpapper och tryck till smeten. Sätt in formen i den varma ugnen och låt gräddas i ca 20 min. När du tagit ut formen, tryck till smeten och låt svalna en stund. Lyft sedan ur pappret och smeten och låt svalna. Dela sedan upp i 12-24 bitar. Innehåller ca 90 kcl per bar. 




Skriv en kommentar









Tema gjort av Mimmi Thorneus