Såhär tränar jag.

Tidigare hade jag ett inlägg med 10 bra skäl att träna hemma. Och jag är ju inte bättre än att jag följer de råden själv. Därför tänkte jag berätta hur mitt träningspass ser ut, vilket kanske kan fungera som ett litet tips för er andra som vill träna hemma, men inte riktigt har några bra rutiner.

Till att börja med värmer jag upp tills jag fått upp flåset och blivit svettig. Det är viktigt att förbereda kroppen på de aktiviteter den snart ska utsättas för. Antingen genom en snabb promenad eller annan uppvärmning i minst fem minuter.

Ben:

Knäböj - Tar framförallt på lårets framsida men även sätesmuskulaturen.

Höftlyft - Framförallt baksida lår, men även säte och korsrygg.

Rygg:

Ryggresning utan armar - Korsryggen

Ryggresning med armar - Hela ryggen samt armarna

Axlar:

Hantellyft åt sidan - Hela axelpartiet

Bröst:

Bröstpress - Bröstets muskulatur samt baksida arm (triceps)

Flies -  Bröstmuskulaturen

Armar:
 
Bicepscurls - Överarmens framsida (biceps)

Stående tricepsövning -  Baksida överarm (triceps)

Mage:

Crunches/sit-ups - Den raka bukmuskulaturen 

Sneda crunches -  Raka och sneda bukmuskulaturen
 
Sidebend -  Höfter och sidan av bukmuskulaturen


Jag väljer att inte stretcha efter träningen, utan att bara varva ner. Det finns ingen forskning som visar på att stretching är bra efter träning, utan att det snarare minskar träningseffekten. Eftersom jag tränar yoga tycker jag att jag uppnår den smidighet jag önskar ändå.

Vill ni ha tips på hur de flesta av övningarna går till kan ni gå in på Toppforms hemsida där de visar ganska utförligt hur det bör gå till. Blir man inte svettig efter träningspasset har man antagligen för lätta tyngder eller utför övningarna för snabbt. Jag brukar använda mig av 3x10 reps och försöker träna varannan dag. Lycka till! :)


 

Skriv en kommentar









Tema gjort av Mimmi Thorneus