Kompetens eller utseende?

Något som jag tycker blir tydligare och tydligare faktor i jobbsökandet är utseendet. I många jobbannonser står det som krav att man ska skicka med en bild på sig själv. Ett annat jobb jag sökte krävde att man skulle vara snygg nog. En tidigare chef jag hade sa till och med att han inte ens tittade på ansökan om ingen bild fanns bifogad.
 
Vad har hänt med arbetsmarknaden? När blev utseende viktigare än kompetens? Handlar det om att vi arbetar mer och mer med service-yrken där ansiktet utåt måste vara vackert för att attrahera kunderna? Och hur stor påverkan har vi när vi slåss mot företagen i denna fråga? Jag kan inte hjälpa att bli arg när jag tänker på det. Skönhet om något är ju verkligen något som ligger i betraktarens öga? Och kompetens bör ju gå före utseede i rekryteringsprocessen.
 
 
 
 

Kommentarer

Jonas

2012-11-26 - 09:24:56
Så är det dessvärre. Företag vill ha snygga anställda därför att kunder föredrar det före kompetensen många gånger. Livet har blivit till en yta
Svar: Väldigt trist.
Elin

Skriv en kommentar









Tema gjort av Mimmi Thorneus