Vad gäller för andras bilder?

Jag har förstått sedan jag gick in i branschen som fotograf att väldigt få har full koll på vad som egentligen gäller när man vill använda en annan persons bilder eller konstverk. Sedan vi fick tillgång till Googles bildsök har tillgången till bilder ökat lavinartat. Och många tror att bilderna som finns på Googles bildsök är gratis! Så är absolut inte fallet. En person som arbetar som fotograf, konstnär eller liknande lever ju på sina bilder. Och personen på bilden vill säkerligen inte synas vart som helst eller i vilka sammanhang som helst. Det är ju som att jämföra att man som kassabiträde skulle sitta och jobba gratis en dag, eller att kunderna bara går ut ur butiken med sina varor utan att betala.
 
Jag ser ofta människor inom bloggvärlden som tror sig göra korrekt genom att använda bilden i sin blogg och sedan länka till bilden. Räcker då det? Om vi översätter det till affären. Du går ut genom butiken med din vara med argumentet att du kommer berätta för alla dina vänner att varan kommer från just den butiken. Inte okej, va? 
 
Det du måste göra om du vill använda en bild som du inte äger rättigheterna till är att:
 
1. Få tillstånd från upphovsmannen/den som skapat verket eller tagit bilden att använda den i till exempel din blogg.
2. Kanske måste du till och med betala för att få använda bilden.
3. Alltid om inget annat framgår så måste du ange skaparen av verket, till exempel fotografen.
 
Om du inte gör detta så finns risken att fotografen, konstnären eller vem som nu skapat verket kräver dig på skadestånd för att du brutit mot upphovrättslagen. Hur mycket du blir skyldig att betala beror på situation och sammanhang. Om du till exempel som företagare använder en bild du inte har full rätt till kan skadeståndet bli större än om du är privatperson.
 
Inte ens alla fotografer vet om detta och det är svårt att hålla koll på vart alla ens bilder tar vägen. Därför tycker jag att det är extra viktigt att själv vara juste och använda egna bilder eller bilder man vet att man får använda. Jag har inte alltid haft koll på detta och själv brutit mot den lag som omfattar konstnärliga verk. Speciellt brukar jag vara lite slapp på det om jag lånar bilder på t ex kläder för företag och liknande. Det är jättedumt av mig!
 

Kommentarer

Jenny

2012-11-26 - 01:24:05
det är så synd att folk inte vet om detta :(
Svar: Ja, verkligen!
Elin

Skriv en kommentar









Tema gjort av Mimmi Thorneus